山田維史の遊卵画廊

山田維史の遊卵画廊

PR

Freepage List

☆Tadami Yamada's Paintings 新アダムとイヴの誕生


☆Tadami Yamada's Paintings 新アダムとイヴの誕生2


☆Tadami Yamada's Paintings 無量寿経シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings「私は美しい」シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings りんご充満空間シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings 花のマスクシリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings 回 顧 展 part 1


☆Tadami Yamada's Paintings 回 顧 展 part 2


☆Tadami Yamada's DRAWINGS 1


☆Tadami Yamada's DRAWINGS 2


☆Tadami Yamada's DRAWINGS 3


☆Tadami Yamada's 小さな絵日記より


☆Tadami Yamada's Still Life:静物画(1)


☆Tadami Yamada's Japanese style:「和」


☆Tadami Yamada's 素描(1)野菜シリーズ


☆Tadami Yamada's 素描(2)貝殻シリーズ


☆Tadami Yamada's 素描(3)はんなりシリーズ


☆Tadami Yamada's 素描(4)人形シリーズ


☆Tadami Yamada's Paintings 回顧展Part3


☆Tadami Yamada's Paintings 回顧展Part4


☆ディクスン・カーの為のブックカヴァー


part 2  早川書房版


☆Tadami Yamada's Poetry 詩画集「遊卵飛行」


☆Tadami Yamada's Works: ブック・カヴァー選集


☆Tadami Yamada's イギリス・ミステリ傑作選カバー


☆Tadami Yamada's サンリオSF文庫他


☆Tadami Yamada's 光瀬龍、宇能鴻一郎、泡坂妻夫、志水辰夫他カバー


☆Tadami Yamada's ハヤカワ・ノヴェルズ、他


☆Tadami Yamada's 絵のない装丁


☆Tadami Yamada's ドラキュラ叢書


☆Tadami Yamada's Illusto., Part1『闇の国の子供』


☆Tadami Yamada's『妖怪博士ジョン・サイレンス』


☆Tadami Yamada's Part3『プラネタリウム』


☆Tadami Yamada's Part4『世の終わりのイヴ』


☆Tadami Yamada's Part5『洪水伝説』他


☆Tadami Yamada's Part6 児童書その他の挿画


☆Tadami Yamada's Part7 『心霊術入門』その他


☆Tadami Yamada's Part8『別冊宝島仕事の本』


☆Tadami Yamada's Part9 初期雑誌挿画


☆Tadami Yamada's ドラキュラ叢書『ジャンビー』挿画


☆Tadami Yamada's ドラキュラ叢書『幽霊狩人カーナッキ』


Tadami Yamada's monochrome cuts -#1


Tadami Yamada's monochrome cuts -#2


■Yamada's Article(1)卵形の象徴と図像


■Yamada's Article(2)ユングの風景画


■Yamada's Article(3)画家ムンクの去勢不安


■Yamada's Article(4)夢幻能と白山信仰


■Yamada's Article (5) 城と牢獄の論理構造


■Yamada's Article(6)ムンク『叫び』の設計と無意識


■Yamada's Article (7) 病める貝の真珠


■Yamada's English Article (8) 能の時空間の現代性


■Yamada's Article (9)『さゝめごと』に現われた十識について


■Yamada's Article(10)狐信仰とそのイコノグラフィー


■Yamada's Article (11) 江戸の「松風」私論


■Yamada's Article (12) 伊勢物語「梓弓」について


☆自画像日記


☆インタヴュー Vol.1


☆インタヴュー Vol.2


☆インタヴューVol.3


☆インタヴューVol.4


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュ


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart2


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart3


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart4


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart5


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart6


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart7


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart8


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart9


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart10


☆Tadami Yamada's Collage:日替りコラージュPart11


★山田芝恵書道展


☆ Tadami Yamada's short story


Death Mask


That Man


The Infancy Lover's Suicide


★Poetry of Tadami Yamada(1)


Poetry of Tadami Yamada(2)


Poetry of Tadami Yamada(3)


Poetry of Tadami Yamada(4)


Poetry of Tadami Yamada(5)


Poetry of Tadami Yamada(6)


Poetry of Tadami Yamada(7)


Tadami Yamada's HAIKU


Tadami Yamada's HAIKU (2)


★山田維史の画集・年鑑


Free Poster (無料ポスター)


Free Poster 2 (無料ポスター)


Free Poster 3 (無料ポスター)


ウクライナ連帯の無料ポスター(1)


ウクライナ連帯の無料ポスター(2)


ウクライナ連帯の無料ポスター(3)


戦争反対・表現の自由/無料ポスター(1)


戦争反対・表現の自由/無料ポスター(2)


ウクライナ連帯の無料ポスター(4)


共存は美しい


難民の日ポスター


パンを!


撃つな!


DON'T SHOOT !


This is the world


命の尊厳:Sanctity of Life


政治の腐敗


Stop All Wars


✴️Tadami Yamada’s Brief Personal Record


✴️ CONTACT ✴️


Dec 26, 2022
XML
カテゴリ: 社会、政治
 その人数が多いのか少ないのかを指摘することは、実際のところ難しい。しかしながら苦悩の人生をどれだけの国民が強いられているか、また無意識的に顔に仮面を貼り付けた心理的な「ねじれ」が「国民性」となっていることが、第三者的多数によって指摘可能ならば、そこには権力者個人の病的な異常性がある、と私は考える。
 「権力」の興味深い点は、それを頂点として底辺に広がる社会に、権力者の異常性と同じような異常者や異常な現象があちらこちらに出現し始めることだ。そうなると、・・・病膏肓(やまいこうこう)という言葉があるが・・・社会が二進も三進も行かないほどに悪のガスが膨満し、そのガスがエネルギーとなって国を誤った方向へ動かしてゆく。ヒトラーのナチス政権によって、当時のドイツ国民がサディスティックに堕落していった例は、そのことを我々に教えている。

 さて、我が日本の権力者はどうであろう。
 パラノイアやサイコパスを指摘される人物はいないのであろうか。
 上述の私の意見は、国政に関わることだけについて言っているのではない。
 もちろん閣僚の度重なる汚職。暴言。国庫に臭い手を突っ込む奴ら。国民を食い物にする議員達。・・・日本の政治は、はるか明治維新前から暴力と暴力専門家であるヤクザと固く結びついて来た(注)。現に、議論にならぬ言葉の暴力は止むことはなく続いており、また、ヤクザ口調でまくし立て国会の品位を汚している閣僚がいる。
 ・・・そのような人格卑しい議員を選出している日本の社会で、頻繁すぎるほど頻繁に学校教師による児童・生徒・学生に対する暴言や暴力行為が起こってい、幼稚園児に対する保育士の暴力が起こっている。障害者施設における介護士の暴力・性的虐待。児童相談所や教育委員会の職務怠慢・欺瞞・虐待加担・隠蔽工作。世間の目から隔絶された刑務所や拘置所における、収監者に対する刑務官や警察官によるサディスティックな虐待。外国人に対する虐待。・・・これらは全て組織的階級性があり、強者/弱者という社会が容認している立場の違いがある。「パワハラ(パワー・ハラスメント)」などとジャナリスムは表現しているが、実のところ心理的には強者のサディズムの発露である。ナチス政権下で起こっていたことと同根だと考える。
 強者による虐待や暴行が常態化するうちに、強者に一種の暴行の楽しみが萌してくるのだ。その例は、刑務官が収監者を裸にしてその肛門に対して肛門が負傷するほど強烈な放水した事件などは、刑務官の性的な快楽が潜む虐待でしかあるまい。あるいはまた、最近起こった義父による幼女虐待から死に至らしめた事件で、義父が連日の虐待を始めるにあたり、「楽しみの始まりだ」と幼女に言っていたと供述している。・・・少子化傾向を国家弱体化の元凶であるとして、女性は結婚して子供を産むことが務めだと公言して止まない男女議員がいる。しかし、日本はまさに現在、子供受難の国である。それは国政の至らなさなのではあるまいか。

 ・・・そしてさらに、私は官僚たちの政権扈従の事実隠蔽や詐称による組織維持にも似たような臭いを嗅ぎつける。


 サディズムは誘拐や監禁や拉致等の犯罪事件の中にも出現している。つまり、人を人と思わないという反社会的な精神構造が育まれていると言ってよいだろう。自他の意識が明確で、自意識が独立した社会意識になっているのではなく、自他の区別がない幼児性を引きずってい、自己中心的なのである。
 自己中心的な精神の幼児性が、日本の社会にどのように広がっているかについて、ごく卑近な例で示してみよう。近年頻繁に耳目にする「〇〇過ぎる」という言葉に現れている、と私は観察している。曰く、「可愛い過ぎる」「美味過ぎる」「上手過ぎる」「美し過ぎる」「ヤバ過ぎる」等々。 (注:ヤバイという俗語は危険というほどの意味であろうが、素晴らしいというほどの極めて多様性がある用法に変質している)
 このように言っている本人は、じつは褒め言葉であることが多いのだが、その無意識に横たわっているのは物事の判断が自己を中心にしている、ということである。素直にストレートに、「可愛い」「うまい」「上手だ」「美しい」と言えば済むはずだが、微妙に自意識が絡んでくる。前もって批判を軽くかわしているのだ。「可愛い」「うまい」「上手だ」「美しい」と言ったなら、「ヘー? どこがよ。あんた、そんなふうに思うの?」という批判が出るかもしれない。そこで傷つかない程度の自己基準を設けておいて、「過ぎる」と言って自己基準を曖昧にしているのである。彼らが「可愛過ぎる」と言うとき、その意識は他人に対して「大変可愛い」と言うのとは異なっている。この奇怪な日本語用法はナルシスティックな幼児性である。

 議論が少々遠回りしたが、日本社会に蔓延しているナルシスティックな幼児性が、私は権力者や国会議員や地方議会議員の精神構造を形成していると観察しているのである。彼らは誰もが尊大に構え、大人の中の大人のように見られがちだ。しかしながら、彼らの責務によって陶冶されるはずの人格に、反社会的に流れてゆく緩みがあることは指摘されなければならない。人格とは社会的なものである。意識に社会が存在しないナルシスティックな幼児性にとっては、人格もへったくれもない。己しかないのだから、当然である。
 世界の或る権力者のようなパラノイアやサイコパスを指摘されないまでも、今や日本の社会が二進も三進も行かないほどに悪のガスが膨満し、国を動かし始めているのではないか? 私の懸念である。


(注)
 次の注目すべき研究がある。私は上記で「暴力専門家であるヤクザ」という表現をしたが、エイコ・マルワ・シナワ氏の表現の借用である。

 エイコ・マルコ・シナワ著、藤田美菜子訳
 『悪党・ヤクザ・ナショナリスト 近代日本の暴力政治』
 朝日新聞出版 朝日選書997、2020年

  At present, psychiatrists and psychologists who

observe the behavior and political policies of top

powers around the world and those who have held

such positions have paranoia (delusions of grandeur,

persecution, and excessive lying) and psychopaths

(psychotic disorders with brutality and ferocity) have

been pointed out.

   It is actually difficult to point out whether the

number is large or small. However, the people who

are forced to live a life of anguish, and the psycho-

logical "twist" that unconsciously puts a mask on

their face has become a "national character." If a 

third-party majority of people from outside can point

it out, I think there is a pathological abnormality of the

individual in power.

   The interesting thing about "power" is that in the 

society that spreads from the top to bottom, abnor-

mal people and abnormal phenomena similar to the

abnormalities of those in power begin to appear

here and there. In that case, there is a word called

"Yamai Koukou", but the evil gas swelled so that the

society and misled the country move in the direction.

The sadistic corruption of the German people at that

WW II time by Hitler's Nazi regime teaches us this.

   Well, what about our Japanese powers?

   Isn't there anyone who points out paranoia and

psychopathy?

   My opinion above is not only about matters related

to national politics.

   Of course, the repeated corruption of cabinet minis-

ters. rant. Those who stick their stinking hands into

the treasury. Lawmakers who prey on the people, ...  

Japanese politics has been tightly linked with violence

and the yakuza, who are experts on violence, long 

​before the Meiji Restoration (*). In fact, the violence of ​

uncontroversial words continues without stopping, 

and there are cabinet ministers who are tarnishing the

dignity of the Diet with yakuza tone.

   ... In a Japanese society that elects such low-ranking
legislators, school teachers verbally and violently act
against children, students, and students too frequently,
and kindergarten teachers violence against kindergar-
ten children occurs. ing. Violence and sexual abuse by
caregivers in facilities for the disabled. Neglect of duty,
deception, complicity in abuse, and cover-up work by
child guidance centers and boards of education.
Sadistic abuse of inmates by prison guards and police
in secluded prisons and detention centers. Abuse of
foreigners. ...These are all organized hierarchies,
and there are differences in the positions of the strong
and the weak that society accepts. Journalism de-
scribes it as “power harassment,” but psychologically it
is actually the manifestation of the sadism of the
strong. I think it's the same root as what happened
under the Nazi regime.
   As abuses and assaulys by the strong become
normalized, a kind of enjoyment of violence begins to
emerge in the strong. An example, the incident such as
prison officers stripping prisoner of his clothes and
spraying them with water so strong that they injure  
prisonaer's anus is nothing more than abuse that  lurk
in the sexual pleasures of prison officers.
   Or in another example,  this is a recent case of child
abuse by her stepfather, which led to her death. When
her stepfather began to abuse her every day, he told
the little girl, "Well, this is the beginning of the fun." He
stated to the police.
 ... There are some legislators, both male and female,
who openly declare that it is the duty of women to get
married and have children, citing the declining birthrate
as the root cause of the nation's weakening. However,
Japan is a country of child suffering right now. Isn't
that the inadequacy of national politics?

... And I also smell something similar to bureaucrats'
concealment of subordination to the regime and
maintenance of the organization through false
pretenses.

   I sometimes feel that the judges are flattered by the
administration of the time. Judges are renouncing the
independence of the judiciary. This is because the
appointment of judges is supposed to be made by the
emperor, but it is based on the nomination of the
cabinet, and the right to appoint judges rests with the
cabinet. The independence of the judiciary depends
solely on the character of the appointed judges. From
an institutional point of view, the separation of Japan's
three powers (judicial, legislative, and administrative) is
a mess.

   Sadism also appears in criminal cases such as kid-
napping, confinement, and abduction. In other words,
It ican be daid that an anti-social mental structure is
being nurtured that does not regard people as people. 
It is not that self-consciousness is clear and
self-consciousness has become an independent social
consciousness, but it is self-centered that it is dragging
the childishness that there is no distinction between
self and others.

   Let's take a very familiar example of how the child
ishness of a self-centered spirit spreads in Japanese
society. I observe that it appears in the word "too
much" that I hear frequently in recent years. He said,
"Too cute", "Too much delicious", "Too much good",
"Too much beautiful", "Too much dangerous (although
they mean "Too much great")", etc.

   In fact, the person who says this is often a compli-
ment, but what lies unconsciously is that the judgment
of things is centered on the self. It should be enough to
simply say "cute", "good", "skillful", and "beautiful", but
there is a subtle sense of self-consciousness involved.
They dodge criticism lightly in advance. If you say
"cute", "good", "skilled", and "beautiful", you might get
criticism like "Hey? Where are you? Do you think that
way?" Therefore, we set a self-standard to the extent
that it does not hurt, and then say "too much" to make
the self-standard ambiguous. When they say "too much
cute", their awareness is different from saying "very
cute" to others. This bizarre Japanese usage is narcis-
sistic childishness.

   Although the discussion has been somewhat
detoured, I observe that the narcissistic childishness
hat is prevalent in Japanese society forms the mental
structure of those in power, Diet members, and local
assembly members. They are all arrogant and tend to
be seen as adults among adults. However, it must be
pointed out that there is an anti-social flow of loose-
ness in the personality that should be cultivated by
their duties. Personality is social. For the narcissistic
childishness in which there is no society in conscious-
ness, there is no personality or sloppiness. It is natural
because there is only oneself.

   Even if the paranoia and psychopathy of some
powerful people in the world are not pointed out,
isn't Japanese society now filled with evil gas to the
point where it can't move forward or backward, and
is starting to move the country? This is my concern.

*(note)

   There is the following notable research. I used the
expression "yakuza who are experts in violence"
above, but I borrowed the expression from Ms. Eiko
Maruko Sinawer.

Written by Eiko Maruwa Siniawer,
Translated by Minako Fujita

"Akutoh・Yakuza・Nationalists: Violent Politics in
Modern Japan"

 Asahi Sensho 997, 
 Asahi Shimbun Publishing, 2020

Original book;
"Ruffans, Yakuza, Nationalists: The Violent Politics of
Modern Japan, 1860-1960"

Ithaca, Cornell University Press, 2008


Tadami Yamada






お気に入りの記事を「いいね!」で応援しよう

Last updated  Dec 28, 2022 05:01:36 PM
コメント(0) | コメントを書く


【毎日開催】
15記事にいいね!で1ポイント
10秒滞在
いいね! -- / --
おめでとうございます!
ミッションを達成しました。
※「ポイントを獲得する」ボタンを押すと広告が表示されます。
x
X

Comments

AZURE702 @ Re:「比叡おろし」(汚れちっまた悲しみに)(08/21) 三角野郎(絵本「マンマルさん」)さんへ …
三角野郎(絵本「マンマルさん」)@ 「比叡おろし」(汚れちっまた悲しみに) ≪…【ヴィークル】…≫の用語が、[ 実務と…
山田維史@ Re:[言葉の量化]と[数の言葉の量化](08/21) ヒフミヨは天岩戸の祝詞かなさんへ 書き込…
ヒフミヨは天岩戸の祝詞かな@ [言葉の量化]と[数の言葉の量化] 「初めて語られた科学と生命と言語の秘密…
AZURE702 @ Re[1]:映画脚本家の名誉のために(07/15) 赤坂ささんへ コメントありがとうござい…

© Rakuten Group, Inc.
X
Design a Mobile Website
スマートフォン版を閲覧 | PC版を閲覧
Share by: