『イヴのすべて』の ベティ・デイヴィスを歌った ハスキーなKim CarnesのBette Davis Eyesを思い出す(一時期よく聴いていたから)。
Her hair was Harlow gold, Her lips a sweet surprise, Her hands are never cold, She's got Bette Davis Eyes.
She'll turn her music on, you won't have to think twice, She's pure as New York snow, She's got Bette Davis Eyes.
And she'll tease you, She'll unease you, All the better just to please you, She's precocious, and she knows just what it takes to make a pro blush, She's got Greta Garbo's stand-off sighs And she's got Bette Davis Eyes.
She'll let you take her home, To wet her appetite, She'll lay you on her throne, She's got Bette Davis Eyes.
She'll take a tumble on you, Roll you like you were dice, Until you come unglued, She's got Bette Davis Eyes.
She'll expose you, when she snows you Off your feet with the crumbs she throws you She's ferocious, and she knows just what it takes to make a pro blush, All the boys think she's a spy, She's got Bette Davis Eyes.
And she'll tease you, She'll unease you, All the better just to please you, She's ferocious and she knows just what it takes to make a pro blush, All the boys think she's a spy, And she's got Bette Davis Eyes. Yeah.
She'll unease you, Just to please you.
『華麗なる恋の舞台で 』を観て。
2 Filhos de Francisco 2 Filhos de Francisco - A Historia de Zeze di Camargo & Luciano 『フランシスコの2人の息子』を観て。
Shocking Family in Planetarium 去年の夏観たドキュメンタリー『ショッキング・ファミリー』の監督が来日したのでシンポジウムに。 多様性、 というのがひとつの社会の中の多様性や多方向性だけでなく ひとつの家族の中の多方向性・多様性、 時間軸の中での多様性も含まれ ビッグ・バン直前の小宇宙が描かれているようでおもしろかった。
息子は紳士に、娘は賢く育てれば 彼らが素敵な家族を作って こういった問題を解決できるかな...。
プラネタリウムの丸いドームの壁面に映画を映しているのが楽しい。
God of Speed:The World's Fastest Indian 『世界最速のインディアン』 塩の平原でインディアンを駆るのはdown underから来る63歳。 あざらしみたいな流線型のマシンの速いこと! やわらかい心と頭と熱いハートで走りぬける姿がとてもすてき。
諏訪敦彦監督のPlace des Victoiresが温かい感じがしてよかった。 アンデルセンの「墓の中の子ども」がベースの作品(子どものころ読んでいた岩波のアンデルセンが思い浮かぶ)。 カウボーイといえばGus Van Santだが...諏訪監督の作品に素敵なカウボーイ、Willem Dafoe登場。
Gus Van SantのLe Maraisに出てくるStaedtlerの鉛筆、学生の時つかっていたので目にとまった。(フランスでもドイツの鉛筆、製図用にはやはりStaedtler?)
Ethan & Joel Coenはなんとなく韓国の386世代っぽい匂いがした... Alfonso Cuaronのオチにはちょっと驚いた。
Montmartre、Quais de Seine、Le Marais、Tuileries、Loin du 16eme、Porte de Choisy、Bastille、Place des Victoires、Tour Eiffel、Parc Monceau、Quartier des Enfants Rouges、Place des Fetes、Pigalle、Quartier de la Madeleine、Pere-Lachaise、Faubourg Saint-Denis、Quartier Latin、14eme Arrondissement 全部で18のパリの物語。
映画に登場する日本料理店の造形、店員のコスチュームなどが興味深い。 21世紀になっているのに映画Blade Runner(1982)以上のあやしさ...Do Androids Dream of Electric Sheep? 韓国ドラマなどでも会談場所などによく日本料理屋(刺身屋など)が登場していて アジアでの日本文化の受容、日本料理屋の位置づけ(役割)が興味深かった。
Video Killed the Radio Starが映画の中でつかわれているが QueenのRadio Ga Gaがもっとぴったりくる気がしていた。 Radioを愛している!
I'd sit alone and watch your light My only friend through teenage nights And everything I had to know I heard it on my radio Radio
You gave them all those old time stars Through wars of worlds -- invaded by Mars You made 'em laugh -- you made 'em cry You made us feel like we could fly
So don't become some background noise A backdrop for the girls and boys Who just don't know or just don't care And just complain when you're not there You had your time, you had the power You've yet to have your finest hour Radio
All we hear is Radio ga ga Radio goo goo Radio ga ga All we hear is Radio ga ga Radio blah blah Radio what's new? Radio, someone still loves you!
Julien Temple監督のThe Sex Pistols The Great Rock'n'Roll Swindle は観ただろうか(Alex Cox、Gary OldmanのSid and Nancyが強烈で...)。 無軌道な彼らとは一線を画す、 社会的弱者への目配りがひしひしと伝わり それは後継者たち(Bonoたち)にも脈打っている感がしてよかった。 音もいいし!
No FutureのThe Sex Pistolsと The Future Is UnwrittenのThe Crashは背中合わせ。
Johnny Depp、Martin Scorsese、Jim Jarmuschも登場する The CrashのJoe Strummerを描いた『LONDON CALLING/The Life of Joe Strummer』を観て。
El Laberinto del Fauno:Pan's Labyrinth 少女は空想で自由を求め 現実の世界でも自由を求め、もうひとつの世界への扉をひらく。 自由な魂の飛翔先が現実の世界ではなかった、という物語は 現実を視とおしてしまった少女の知恵だったのだろうか...。 でも少女は自分の王国に還っていったと信じている。
“Nobody recognizes us, because nobody knows us, and nothing and no one, is known by us. Therefore, why carry the burden of our own identity when we could freely choose it? Better this way. Free ourselves of all that makes us a specific individual, and be able to be someone else, to be not just one.” Ariel Rotter