Copyright (c) 2003-2025 Dalnara, confuoco. All rights reserved.
Unauthorized reproduction or appropriation of this site, Unauthorized reproduction or appropriation of images and photographs, Unauthorized reproduction or appropriation of interpretation, understanding, writings or points of view from within this site are all prohibited. Unauthorized curation is also prohibited. Do not mention without prior permission or without indicating the source of this site name and URL.
Please put in quotes with indicating the source of this site as blog name and URL.
Copyright 2003-2025 Dalnara, confuoco. All rights reserved.
アレハンドロ・ゴンサレス・イニャリトゥ監督 『バードマン あるいは(無知がもたらす予期せぬ奇跡) Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance』の 長回しワンテイクに見せたカメラ、編集をも想起させる。 一回の長回し風な連続性、切れ目ない映像は それだけ、そこにその世界に閉ざされてしまっている、 その環境・状況・現状から抜け出せない閉塞感を伝える効果にもなっている。 ラストでチャイルディッシュ・ガンビーノが追われるシーンを視て 結局そこからは脱け出せないのか、と悲観してしまうのは 工場内を廻る長回し風の映像の涯だったからかもしれない。 また、白い工場自体が 白人のための白人による資本主義社会を象徴もして その中で黒人の生は消費され踊らされ撃たれ追われるという反復繰り返しあるいは循環に 留まらざるを得ない、閉塞性を最初から表していた装置だからかもしれない。
マイケル・キワヌカ Michael Kiwanuka は アフリカ系イギリス人のR&Bミュージシャン。 もちろん、英国のBlack と アメリカで熾烈な生を生きるBlack には相違点も多いだろうが キワヌカのBlack Man in a White WorldのMVで 車道の白線上を歩く危ういシーンは 白人の世界で生きるBlack People を象徴もし チャイルディッシュ・ガンビーノのMVの白い工場と通底もする。 MV監督はどちらもヒロ・ムライ。
You just a black man in this world You just a barcode, avy You just a black man in this world glass ceiling ではなく white ceiling 白い天井の空っぽで古い工場に閉じ込められても 跳ね続ける身体性に 重力のようにのしかかる現代史と現在地の交錯の鋭利さに覚醒させられる。