Copyright (c) 2003-2025 Dalnara, confuoco. All rights reserved.
Unauthorized reproduction or appropriation of this site, Unauthorized reproduction or appropriation of images and photographs, Unauthorized reproduction or appropriation of interpretation, understanding, writings or points of view from within this site are all prohibited. Unauthorized curation is also prohibited. Do not mention without prior permission or without indicating the source of this site name and URL.
Please put in quotes with indicating the source of this site as blog name and URL.
Copyright 2003-2025 Dalnara, confuoco. All rights reserved.
今回も「マルタとマリアの家のキリスト Christus in het huis van Martha en Maria / Christ in the House of Martha and Mary」 こちらは物語画なのだろう。
Het glas wijn / The Wine Glass」も寓意のこめられた作品。
おなじみ「牛乳を注ぐ女 De Melkmeid / The Milkmaid」で 白、黄色、青のフェルメールらしいトーンに。 色彩も変わって来る。 ポワンティエ(pointillé)も?
「手紙を書く女 Schrijvende vrouw in het geel / A Lady Writing」
「手紙を書く婦人と召使い Woman Writing a Letter, with Her Maid」 絵の中の絵画、壁に掛けられた画は神話的世界のよう。 かつてはフェルメールも描いていたような画が 新しいスタイルに変わった画の中の風景として残る、 現在形の画の中の過去形の画、画中画の段差やずれ・ずらしも興味深い。 フェルメール最初の、遠心性 centrifugal を捉えた画らしい。
「リュートを調弦する女 De luitspeelster / Woman with a Lute」
まだ論争もある?「赤い帽子の娘Meisje met de rode hoed / Girl with the Red Hat」は展示替えで観れず。
フェルメール・リスペクト OR インスパイア系 同時代の画家(ヤン・ステーンだったか)の作品に フェルメールがよく描き込んでいた白い毛皮付きレモン色の同じガウンや 「手紙を書く婦人と召使い」の赤いテーブルクロスが 登場していたのも楽しい。 フェルメール自身、このレモン色のガウンやテーブルクロス、真珠を 作品の中で反復させていたが ほぼ同時代の画家もアイテムを反復していた。
フェルメールは何年かおきに観ている気がする...
初めて実物を観たのは(恐らく)2004年に 『絵画芸術Schilderkunst / The Allegory of Painting』 7つのフェルメール の時は 「マリアとマルタの家のキリスト」 「ディアナとニンフたちDiana en haar Nimfen / Diana and her Nymphs」 「小路The Little Street / Het Straatje」 「The Girl with the Wineglass 「リュートを調弦する女」 「ワイングラスを持つ娘 A Young Woman Seated at the Virginals 「手紙を書く婦人と召使い」